• Kızılırmak Mah. 1446. Cad. Alternatif İş Merkezi 12/3 Çukurambar/Çankaya/Ankara

Bademcik

Bademcikler, boğazımızın her iki yanında bulunan yapılardır ve boğaza giren bakteri, virüs ve alerjen gibi davetsiz misafirlerin vücuda giriş yapıp yapmadığını kontrol eder. Bademcikler, lenfoid hücrelerden oluşmuştur ve vücudun bağışıklık sisteminin parçası olan lenfositleri üretir.

Bademcik iltihabı (tonsilit), bademciklerin mikroplarla karşılaşması ve şişmesi sonucunda gelişir. Bademcik iltihabı, dört-beş yaşlarındaki çocuklarda daha sık görülmekte ve enfeksiyonlara bağlı olarak büyümektedir. Bademcikler, ileri yaşlarda küçülme eğilimi gösterir.

Beta mikrobunun neden olduğu bademcik enfeksiyonları, bazı hastalıklarla karışabilir. Kızıl, difteri ve bazı virüs enfeksiyonlarında da bademciklerde enfeksiyon görünümü vardır. Tanı koyarken bu hastalıklar akılda tutulmalıdır.

Bademcik iltihabının belirtileri nelerdir?

Bademcik iltihabının en belirgin semptomları şunlardır:

Bademciklerin kızarmış, şişmiş ve üzerinin beyaz - sarı renkli bir maddeyle kaplanmış olması Boğaz ağrısı Yutkunma sırasında ağrı veya rahatsızlık hissi Kötü ağız kokusu Ateş Seste çatallaşma Boyundaki lenf bezlerinde şişme

Bademcik iltihabı nasıl teşhis edilir?

Bademcik enfeksiyonlarının tedavisinde enfeksiyon etkeninin bulunması önemlidir. Bunun için boğaz kültürü veya hızlı antijen tarama testi yapılması önerilmektedir. Bademcik enfeksiyonları genelde kendi kendini sınırlayan bir hastalıktır ancak bazen enfeksiyon çevre dokulara yayılabilir ve enfeksiyon genişleyebilir. Yeterli tedavi edilmeyen bazı hastalarda eklemleri ve böbrekleri etkileyen kötü sonuçlar ortaya çıkabilir. Bundan dolayı, bademcik enfeksiyonunda boğaz kültürü sonucu bakteriyel bir enfeksiyon olduğu saptanırsa, ilk 7-10 gün içinde antibiyotik tedavisi uygulanmalıdır.

Bademcik iltihabı nasıl tedavi edilir?

Bademcikler iltihaplandığında öncelikle ilaçla tedavi yöntemi uygulanmaktadır. Antibiyotik tedavisine başlanmadan önce hastalığa neden olan mikrobun tipinin belirlenmesi gerekir.